Mobility as a Service
Nieuws

Anders kijken naar vervoer door Mobility as a Service

We leven nog in een tijd dat we het heel normaal vinden om zelf een auto te hebben. Sterker nog een gemiddeld gezin heeft 2 auto’s voor de deur staan en gebruikt die intensief. Naast dat dit behoorlijk veel geld kost is het ook nog eens milieubelastend. Nog maar niet te spreken over de tijd in de file die we met elkaar doorbrengen. Er lijkt een oplossing te komen die de manier hoe we tegen personenvervoer gaan aankijken drastisch gaat veranderen. De naam van deze oplossing is Mobility as a Service. Een integrale vervoersoplossing die alle mogelijkheden bij elkaar brengt. In dit blog vertellen we je daar graag meer over.

Wat houdt Mobility as a Service in?

Mobility as a Service is het meest praktisch om uit te leggen met een voorbeeld. Je moet je voorstellen dat je van A naar B moet. Je maakt vervolgens gebruik van het Mobility as a Service platform en vult daar in dat je van A naar B moet. Vervolgens wordt er berekend welke vervoersvormen je in moet zetten om het meest efficiënt en effectief deze reis kunt maken. Het kan zijn dat het één vervoersvorm is die je inzet, maar het kan ook zijn dat je er meerdere inzet om je eindbestemming te bereiken. Zo kan het zijn dat je met een huurfiets naar het busstation gaat, daar met de bus richting het station gaat en met de trein naar de betreffende plaats gaat waarna je daar een auto huurt om op je eindbestemming te komen. Het platform rekent dit voor je uit legt dit advies voor waarna je ook de verschillende vervoersvormen kunt boeken. Feitelijk is het een stuk IT techniek die dit voor je kan bepalen. Deze IT techniek is inmiddels beschikbaar het is nu nog zorgen dat de verschillende vervoersaanbieders gaan meedoen en daarin zit nu juist de complexiteit.

Wat is er nodig voor Mobility as a Service

Kort gezegd is ervoor nodig dat alle neuzen dezelfde kant op gaan. Verschillende vervoersvormen zullen hun aanbod moeten doen en dus meewerken om zichtbaar te zijn op dit platform. En waar meerdere partijen dit moeten doen zijn er meerdere belangen die gediend moeten worden. Dit maakt Mobility as a Service een complex vraagstuk wat nog niet zomaar opgelost is. Er zijn meerdere initiatieven die activiteiten ontplooien om iedereen mee te krijgen. Zover zijn we zeker nog niet maar het begin is er. Het is dus niet de vraag of het komt, maar wanneer het komt.

Geef een reactie