Als je een eigen bedrijf hebt die ook nog eens behoorlijk aan het groeien is dan is het verstandig om eens in de zoveel tijd de risico’s te inventariseren die je met je bedrijf loopt. Een goede methodiek hiervoor is risicomanagement. Een logische naam voor wat je hiermee doet binnen je bedrijf. Het is een cyclus die ervoor zorgt dat je op reperterende basis je risico’s inventariseert, in beeld brengt hoe groot die betreffende risico’s zijn en wat voor maatregelen je op die risico’s wil nemen. Door dit steeds opnieuw in beeld te brengen ben je in staat de risico die je binnen je bedrijf loopt goed te beheersen. Lees snel verder over hoe je dit ook kunt doen binnen je bedrijf.

Hoe kan ik dit doen?

Als ondernemer loop je natuurlijk altijd risico’s. Er is altijd het risico dat klanten weglopen en niet meer terugkomen. Dat is helaas iets wat bij ondernemen hoort en wat je niet kunt afdekken. Of helaas dat is nu precies de reden dat ondernemer spannend is en dat echte ondernemers daardoor aangetrokken voelen. Er zijn echter ook risico’s die behoorlijk groot kunnen zijn en wel zijn af te dekken. Denk aan alle risico’s die met een verzekering zijn af te dekken. Als je een grote voorraad met producten hebt dan is er een fors risico als deze in de brand zou gaan. Een belangrijk item waarmee je omzet kunt genereren is er ineens niet meer en dat kan verstrekkende gevolgen hebben. De meeste ondernemers zullen ervoor kiezen om dit risico af te dekken met een voorraadverzekering. Tijdens risicomanagement kan je er ook achter komen dat je een activiteit hebt die weliswaar wat omzet oplevert maar een fors risico meebrengt die niet is af te dekken. Een maatregel dan zou zomaar kunnen zijn dat je na het doen van risicomanagement besluit om deze activiteit te staken omdat het de continuïteit van je bedrijf teveel in gevaar brengt.

Wanneer en hoe vaak

Deze vraag is heel erg moeilijk te beantwoorden. Dit is afhankelijk van de grote van je bedrijf, maar ook in welke branche je actief bent en hoe hard je groeit. Als je hard groeit zul je vaker tegen nieuwe risico’s aanlopen dan een bedrijf dat gestagneerd is en al jaren hetzelfde doet. Regelmatig moet je het sowieso doen. We leven nu eenmaal in een wereld die snel veranderd en dus ook steeds andere risico’s met zich meebrengt.