Elke dag rijden we in onze auto’s. Voornamelijk het forenzen naar en van werk zorgt ervoor dat we de meeste kilometers maken. Elke dag stappen we in, verrichten we de handelingen om te gaan rijden en stappen we weer uit. Wat echter vrijwel altijd vergeten wordt, is het controleren van onderdelen die vervangbaar zijn. Zo moet je eigenlijk geregeld de peilen van je vloeistoffen checken, je bandenspanning controleren, enzovoorts. Sommige onderdelen moet je ook vervangen, zodat je weer veilig je weg kunt vervolgen en je auto daarnaast APK gekeurd wordt. Welke onderdelen zijn makkelijk te vervangen?

De ruiten

Af en toe een rondje rondom je auto lopen is een goed idee. Niet alleen controleer je de banden en eventuele krassen, ook moet je goed in de ruiten kijken. Een sterretje heb je namelijk al gauw. Sterretjes in je ruiten kun je nog laten vullen met van dat gekke spul. Als het sterretje echter uitscheurt, en dat gebeurt snel tijdens het rijden, heb je een nieuwe ruit nodig. Je voorruit laten vervangen hoeft minder snel dan een zijruit, omdat een voorruit dubbel gelaagd is voor extra veiligheid. Het gebeurt niet snel dat de ruit helemaal doorscheurt. Echter is rijden met een scheur in je ruit heel onveilig, omdat het licht raar kan weerkaatsen in de scheur.

Ruitenwissers

Voornamelijk bij oudere auto’s gebeurt het dat ruitenwissers aan vervanging toe zijn. Dan is de verbinding tussen de accu en de ruitenwisser zelf niet meer zo sterk. Ook kunnen er andere problemen ontstaan zoals dat de ruitenwisser veel lawaai maakt, niet goed tegen de ruit drukt, of los zit. Als de ruitenwisser vervolgens niet meer goed doet wat hij moet doen, kun je het beste beide ruitenwissers vervangen. Dan houden ze ook een gelijke drukkracht en werken ze het beste samen om je ruiten schoon te houden. Vervang je je ruitenwissers niet op tijd, dan zie je dus niks op de weg. Levensgevaarlijk.

Je lampen

De allernieuwste auto’s zijn op het moment voorzien van LED-lampen. Deze doen het heel lang en heel goed. Persoonlijk vind ik ze veel te fel, en ik word weleens geblindeerd als er een tegenovergestelde LED-lamp-auto over een drempel rijdt en mij precies in de ogen schijnt. Lampen van oudere auto’s zijn echter vaker aan vervanging toe. Controleer ze dus ook vaak want je wil geen boete krijgen. Je kunt je eigen achterlicht controleren door je auto tegen een muur of deur aan te zetten met de achterkant. Dan zie je het licht ergens op schijnen. Hetzelfde geldt voor je remlichten.